REITAN CONVENIENCE
Hållbarhetsresa - Hållbara affärer
Framtagning av hållbarhetsredovisningar.
Uppdraget
Goodpoint har hjälpt Reitan Convenience Sweden att ta fram hållbarhetsredovisningar enligt GRI sen 2016 när bolaget publicerade sin första hållbarhetsredovisning. Redovisningen ska locka till läsning och vara lättbegriplig. Samtidigt ska det finnas plats för det robusta och datadrivna arbete som Reitan gör.
Genomförandet
En helhetslösning som för rapportering som inkluderar allt från väsentlighetsanalyser, kommunikationskoncept, copy, formgivning samt GRI- och datarådgivning. Goodpoint projektleder redovisningen och hjälper till med allt från intervjuer och informationsinsamling till textformulering och formgivning. I tät dialog med Reitans hållbarhetschef sätter vi upp årets koncept, diskuterar målgrupper och budskap och presentation.
Resultatet
En kortfattad, tryckt hållbarhetsredovisning som uppmanar till läsning. Den kompletteras med en GRI-bilaga med nödvändig data, uppföljning och utfall. Redovisningen vänder sig framför allt till RCS köpmän och säljare i butik, men uppskattas av alla medarbetare. Resultatet är en redovisning som inspirerar medarbetarna i det dagliga arbetet med hållbarhetsfrågor.
315
Pressbyrån finns i Sverige
83
7-Eleven finns i Sverige
95
Miljarder NOK i omsättning
Mångårigt samarbete
Goodpoint är mångårig samarbetspartner inom hållbarhet för Reitan Convenience Sweden. Reitan är franchisegivare till Pressbyrån och 7-Eleven i Sverige med 315 respektive 83 butiker runt om i landet. Norska Reitan AS-gruppen har en årlig omsättning på ca 95 miljarder norska kronor. Våra uppdrag för Reitan Convenience Sweden inkluderar bland annat väsentlighetsanalys, hållbarhetsredovisning, riskanalyser för material samt klimatberäkningar.