Väsentlighetsanalys och intressentdialog – identifiera era väsentliga hållbarhetsfrågor

Ta del av relevanta fallstudier och lär dig moment från väsentlighetsanalysen som kan tillämpas på den egna organisationen.

Pris: 3.995 kr exkl moms (lunch, kaffe/te och tilltugg ingår).

Väsentlighetsanalysen är grunden för ett fokuserat hållbarhetsarbete och kan fungera både som utgångspunkt för strategiutveckling och som hjälp att definiera innehållet i hållbarhetsredovisningen. Genom att utföra en väsentlighetsanalys, inklusive intressentdialog, kan ett företag eller organisation identifiera de hållbarhetsfrågor som är väsentliga för verksamheten utifrån faktisk påverkan samt intressenternas förväntan. En väl genomförd väsentlighetsanalys stödjer även företagets varumärkesarbete samt fördelningen av interna resurser. Goodpoint har stor erfarenhet av att hjälpa företag att genomföra väsentlighetsanalyser.

Utbildningen utgår från den modell för väsentlighetsanalys som GRI rekommenderar samt praktiska exempel och fallstudier. Vi kommer även att erbjuda deltagarna möjligheten att arbeta praktiskt med moment från väsentlighetsanalysen som de kan tillämpa på det egna företaget/organisationen.

 

Målgrupp

  • Hållbarhetsansvariga
  • Miljöchefer
  • Personalansvariga
  • Kommunikationsspecialister/ansvariga
  • Vd eller ledningsgrupp


Utbildningsmål

Denna heldagsutbildning ger deltagarna:

  • Metoder och praktiska verktyg för att genomföra en väsentlighetsanalys samt intressentdialog i sin egen verksamhet.
  • Genomgång av faktisk påverkan och avgränsningar i värdekedjan.
  • Metodik för effektiv prioritering av hållbarhetsfrågor
  • Inspiration och praktisk tillämpning av att sätta mål och följa upp hållbarhetsarbetet.


Agenda

10.00   Välkomnande och introduktion till dagen

10.15   Grundläggande metoder och ramverk för väsentlighetsanalysen.

11.00   Effektiv prioritering av hållbarhetsfrågor utifrån påverkan

12.00   LUNCH

13.00   Påverkan längs värdekedjan

14.00   Workshop: Fallstudier och tillämpning av modellen i den egna verksamheten

15.30   Sammanfattning, diskussion om dagens lärdomar och utvärdering  

 

Kursledare

Sophie Hemne de Robien är seniorkonsult inom hållbar affärsutveckling och specialiserar sig inom hållbarhetsstrategi, hållbarhetsredovisning enligt GRI och hållbar leverantörskedja. Sophie har mångårig erfarenhet av hållbarhetsfrågor och har hjälpt ett tjugotal organisationer med deras strategiska hållbarhetsarbete. Hon är utbildad statsvetare och ekonom (Pol. Mag) från Lunds universitet och har även arbetat med socialt entreprenörskap och social innovation. Tidigare arbetade hon på INSEAD, inom en forskningsgrupp som studerar hållbarhetsstrategier, leverantörskedjor och socialt entreprenörskap. Sophie har mycket god kompetens och erfarenhet av att leda processer för att ta fram företags hållbarhetsstrategier och -redovisningar. Sophie har bistått med råd och producerat flera större bolags hållbarhetsredovisningar inom bland annat fastighets-, textil- och transportbranschen.

 

Detaljer

Eventtyp
Utbildning
Kursdatum
23 januari 2020
Kursplats
Meddelas vid anmälan
Ort
Stockholm
Starttid
10:00
Sluttid
15:00
Kurslängd
Sista anmälningsdatum
17 januari 2020
Målgrupp
Hållbarhetsansvariga, Miljöchefer, Personalansvariga, Kommunikationsspecialister/ansvariga, Vd eller ledningsgrupp
Max antal deltagare
Välkommen att kontakta mig om kursen!
Sophie Hemne De Robien
Sophie Hemne

Utbildning & event

  1. 23
    jan

    Utbildning

    Väsentlighetsanalys och intressentdialog – identifiera era väsentliga hållbarhetsfrågor

  2. 13
    feb

    Utbildning

    GRI Standards – certifierad utbildning i GRI:s senaste riktlinjer

  3. 04
    mar

    Utbildning

    Kemikaliekontroll och -lagstiftning

Till eventarkivet »